Att döpa eller ej?!

Jag är så kluven i hur jag vill göra gällande dop. Jag tycker att det är väldigt vackert med dop. Men under konfirmationstiden avsa jag mig allt som hade med kristendomen och svenska kyrkan att göra, prällen var pedofil och då ansåg jag att om kristendomen tillåter det där så vill jag inte ta del av det, är därför heller inte konfirmerad! Jag är döpt, sambon är det inte, och heller inte konfirmerad.

Jag har hela min barndom i svenska kyrkan, mamma barntimmar, miniorer, juniorer, kör, bodde på kristen camping med massa aktiviteter som barn m.m. För mig känns det egentligen naturligt att döpa sitt barn men samtidigt känner jag att varför ska jag dra in min son i kristendomen när jag avsa mig den?! Jag är inte troende alls, men känner ändå till viss del för kristendomen.

Jag behöver ju inte gå på massa aktiviteter inom kyrkan med min son om jag inte absolut vill det. Det räcker ju om vi döper honom. Eller har man för mycket dubbelmoral då? Om man själv inte vill ingå i kristendomen men ändå placerar sitt barn där?! Snacka om beslutsamhetsångest!

Ge gärna lite åsikter om vad ni tycker angående dop eller namngivningscermoni!

Kram på er

Kommentarer
Postat av: Eleonor & Adrian <3

Vi kommer inte döpa Adrian. Jag är inte döpt eller troende, sambon tror på gud men inte på religion, hans familj är muslimer men inte han. Så Adrian får välja själv när han blir större = inget dop, ingen omskärelse eller någonting.

2011-11-21 @ 17:42:46
URL: http://mommyedition.blogg.se/
Postat av: Finni - Elliotts morsa

Ja jag borde nog testa något. Blir typ värre mitt jäkla PMS altlså. Inte kul.



Jag döpte inte Elliott av den anledningen att jag inte är troende och jag tycker att han själv får välja när han blir äldre om han vill tro på gud eller ej :)

Kram

2011-11-21 @ 20:49:31
URL: http://mammafinni.blogg.se/
Postat av: Tina

Tack för din fina kommentar :)



Sambon och jag är inte heller kristna, vi vill inte ha dop i kyrkan utan funderar på att ja det i trädgården i sommar. Hoppas på sol då bara :)

2011-11-22 @ 14:46:53
URL: http://lillagluppsk.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0