Värk...

Skulle verkligen behöva ta tag i min värk igen... Sen jag var 12 år har jag haft värk i ben, höfter, rygg, nacke och fötter. Sökt hjälp hos flera olika läkare som alla sagt att jag varit omusklad eller att jag har växtvärk (skall då även tilläggas att när jag började få ont (12 år) då var jag som mest tränad. Tränade fotboll och spelade matcher, tränade med skidklubben (på vår sommar och höst var det jogging/ springa och på vintern, om snö fanns, skid åkning) ridning, cyklade mycket och var allmänt aktiv.  Jag har gått hos flertalet sjukgymnaster och psykologer (för när jag började få ont blev jag även deppig då jag hade såpass ont att jag slutade med fotbollen och många andra "spring" aktiviteter vilket i stort sett var det jag levde för) Så med andra ord har jag i 11 år haft smärta i olika delar av kroppen utan att egentligen veta varför.

Utöver smärtan har jag symptom som extrem trötthet, depprission, ångest, orkeslös, domningar i två fingrar, dålig blodcirkulation i fötter och händer. Ibland om sambon petar på mig kan det vara fruktansvärt smärtsamt.

Alla dessa symptom finns hos personer med fibromyalgi. En väninna till mamma tipsade henne om att kolla upp de (mamma har liknande symptom) och jag och mamma började läsa på internet om sjukdomen (jag var väl ca 15-16 år när vi "hittade" sjukdomen, ingen av oss hade hört talas om den innan) Till min stora förvåning stämde ju massa på mig! Det fanns fler personer därute som hade samma smärta, ångest och kände samma hjälplöshet! En sjukdom som få allmänäkare vet vad den innebär, och många blir hemskickade utan att ha blivit tagna på allvar! "Det syns inte, därför har du inte ont!"

Jag ska börja föra dagbok dagligen över hur jag känner mig! Varje dag de senatse två veckorna har jag haft så ont i hälarna och fram i hålfoten när jag går upp att jag typ stapplat mig fram. Det brinner mellan skuldrorna och upp i nacken och benen känns som dom blivit överkörda. Höftpartiet är stelt och ömt. Detta då för att en läkare lättare se hur jag har ont. Det är ingen idé att gå till läkaren och säga att "jag har ont och vill komma till en reumatolog (tror det heter så) för jag tror jag har fibro" utan bevis. För sam sagt syns det inte finns det inte!

Hoppas alla får en bra dag! Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0